Vit krypta - Mariette Lindstein

För en tid sedan kom Vit krypta i min brevlåda (tusen tack Mariette och Bokförlaget Forum 😍)

Jag såg på Den här dagen på Facebook att för ganska exakt ett år sedan började jag läsa Sekten på Dimön, och som jag älskade den 😍kastade mig sen över uppföljaren Sekten som återuppstod och sen fick jag vänta några veckor på Sektens barn, men det var det ju värt förstås 😘 

Jag hade aldrig läst något liknande och var faktiskt inte särskilt ”insatt” i sekternas värld. Det är någonstans väldigt fascinerande att man kan leva så ovisst om vad som försigår i världen, hur och var och vad dessa sekter vill och var de finns. Förmodligen därför jag gillade Sekten böckerna så mycket, som börjar med att Sofia blivit bjuden på vad som på pappret ser ut som ett helt vanligt seminiarium om någonting. Hennes nyfikenhet väcks på den karismstiske talaren Franz Oswlad, som sen bjuder med Sofia ut på ön ViaTerra. Och ganska snart är Sofia fast i något hon inte kan ta sig ur. Mariette beskriver så himla spännande och fascinerande hur man kan gå från självständig och fri till nedbruten och instängd. Är det någon som har tips på andra Sekt böcker så mottages det gärna 😍

 Men nu var det Vit krypta denna recension skulle handla om 😊 Vit krypta är första delen i en tänkt triologi (har jag för mig) och jag vet att uppföljaren är så gott som klar och skulle mer än gärna bara kasta mig över den också 😂

Vit krypta handlar om enäggstvillingarna Dani och Alex. Danni försvinner spårlöst och Alex vägrar ge upp letandet efter henne. Alex känner att Dani fortfarande lever och får bilder av var Dani verkar finnas. Och det är så svårt att skriva mer om handlingen utan att avslöja för mycket. Boken börjar spännande redan på första sidan, jag är fast från första sekund. Den är uppbyggd dels i jagform i Alex kapitel och men inte i Danis. Så vartannat kapitel är Alex och vartannat Dani. Så himla smart, och bygger verkligen upp spänningen när historierna vävs ihop.

Jag diskuterade boken med en vän. Hon sa att hon direkt förstod hur det låg till och var det skulle leda. Jag däremot, som vanligt, misstänker alla 😂 men återigen så himla skickligt skriven, så att man ska bli vilseledd (och det blir jag så gärna i böckernas värld).

Vit krypta skiljer sig från Sekten på dimön böckerna, inte på ett dåligt vis men genom att sekt delen inte är så tydlig, vem som helst kan verkligen bära på hemligheter. Sen vet jag att det erotiska inslaget  i Vit krypta delat Mariettes läsare i två läger, dom som gillar det och dom som inte gillat det. Jag tillhör dom som gillade det. Det bidrog till historien liksom, inte bara utfyllnad eller förtryck av något kön, utan Mariette verkar verkligen ha ett syfte med att med erotik i sin Vit krypta.

Jag längtar som sagt efter uppföljaren och kommer sluka allt Mariette ger ut 😍 och förhoppningsvis ses vi på Bokmässan/CrimeTime Göteborg 😘

//En förkyld C 

Kommentarer

  1. Tack för superfin recension. Så kul att du gillade den. Tja, lägret för de som inte gillar erotiken (som ju inte är mer än 5% av innehållet, haha) är betydligt mindre. Speciellt unga kvinnor gillar verkligen det inslaget. Men det är kul när det blir en diskussion. Nästa bok heter Sprickor i jorden och kommer ut tidigt nästa år. Kram. Mariette

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Älskade jävla jul - Birgitta Bergin

Himmelskriket - Mons Kallentoft