Tjockdrottningen - Moa Herngren

Första boken att läsas ut 2018 blev Tjockdrottningen av Moa Herngren. Antar att det var den stora igenkänningsfaktorn i att vara överviktig som fångade mitt intresse när denna började dyka upp i flödet på Instagram.

Vi möter Annie Ek som väger strax över 200 kilo och som lever sitt liv genom att följa andra på Instagram och Facebook. Hon är sjukpensionär och lever ett väldigt isolerat liv. Precis som Annie kan jag känna igen hur man hela tiden scannar av omgivningen. Håller den där stolen? Är säkerhetsbältet tillräckligt långt, skammen att be om förlängning på ett flygplan 🙈

Camilla jobbar som producent för ett Tv-bolag som ska satsa på typ ett Biggest loser program. Hon får tips om Annie, och så börjar Camillas jobb att få med henne i programmet. Och här kan jag också känna igen mig, hur de få människor som faktiskt är intresserade av en kanske är det av fel anledningar. Man blir så glad att någon finns där men så helt plötsligt är man inte värd ett skit.

Vi möter även Johanna Broman som får jobbet som programledare för programmet Annie ska medverka i. Johanna är nyskild, van vid lyxliv men hamnar i skuldträsket och kan inte sluta handla märkesprylar. Sonen föredrar att bo vid pappan och ingenting blir lättare när pappan blir sjuk..

Resan för Annie blir inte lätt, hon träffar Björne som också är med i tv-serien, men när han får åka hem för fusk, blir Annie deprimerad. Hela produktionen vilae på Annies axlar, hon ska ju bli Tjockdrottningen med hela svenska folket! Äsch jag vågar inte berätta mer, är rädd för att spoila boken 😍


Boken är en bra blandning av vardagsliv, livet på en tv-station, vår folkhälsa. Bra bok och jag ska absolut leta upp Moa Herngrens andra böcker 👍

//C


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem