Ett besök på Säter; Innan snön faller - Helena Kubicek Boye

"Det gamla sinnessjukhuset vaknade till liv för ännu en dag och alla friska människor strömmade till för att ta hand om de sjuka. Men vem där inne var egentligen frisk och vem var sjuk?"



Innan snön faller handlar om den nyutexaminerade psykologen Anna Varga som lämnar Stockholm för en anställning på den rättspsykiatriska kliniken i Säter.
Till en början känns allt bra i Säter för Anna, men så börjar hon få gåtfulla och hotfulla meddelanden på lite underliga sätt, och det dröjer inte länge innan en intagen hittas död. Var det verkligen rätt beslut att börja arbeta på detta ställe? Och vilka är "De andra"?

I ärlighetens namn så har jag precis återvänt efter en rundtur i Säter. Så pass väl beskriven är miljön i Innan snön faller. Från sida ett så kändes det som att man såg världen utifrån Anna Vargas ögon, och förutom henne så får man möta hennes bästa vän Lina som även hon arbetar på Säter, en respektingivande klinikchef samt läkaren Miro som verkar veta exakt vilka strängar man ska spela på hos kvinnor.

Sist men inte minst har vi en man vars hjärta blev krossat för många, många år sedan..

Det märks verkligen att Helena Kubicek Boye vet vad hon skriver om, och jag tycker att du får en bra inblick i hur det kan vara att arbeta som psykolog, vilka utmaningar det innebär och vilket pussel den mänskliga hjärnan faktiskt är. Hon beskriver allt utan att det blir för mycket fackspråk vilket gör det hela lättförståeligt.
Intrigen i boken stegras alldeles lagom och pusselbitarna faller på plats i en alldeles lagom takt.

Anna Varga känns verkligen som en karaktär som är värd att bygga vidare på, och på något sätt känns det som att vi bara har skrapat lite på ytan hos henne. Om jag förstått Helena rätt så kommer det komma flera böcker med Anna som huvudperson. Kan säga att om så är fallet, så är jag en av de som definitivt inte kommer protestera mot det, och dessutom vill jag besöka ett Mentalvårdsmuseum efter detta.

Det sista i den föregående meningen trodde jag nog aldrig att jag skulle skriva... Haha...
//J

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Älskade jävla jul - Birgitta Bergin

Himmelskriket - Mons Kallentoft