Miraklet - Emma Donoghue

Får erkänna att jag var dåligt beläst på de utländska författarna på årets CrimeTime. När vi lyssnade på samtal med Emma Donoghue insåg jag att jag läst hennes Room eller Inlåsta har kag för mig att den heter på svenska. Minns att jag gillade den. 

Men Miraklet är en bok helt olik den. I Miraklet möter vi 11-åriga Anna som lever på Irland, året är 1859 och Anna vägrar äta. Hon bor med sina djupt troende föräldrar som tror att Anna är utvald av Gud och kan bli Irlands första helgon på flera hundra år eftersom hon inte ätit på 4 månader men ändå är vid god hälsa. 

Fallet väcker uppmärksamhet i landet och turister kommer till stugan för att beskåda "helgonet". 

Det bildas en kommité som anställer nunnan Syster Michael och sjuksköterskan Lib. Dom får i uppdrag att övervaka Anna dygnet runt för att se om hon verkligen inte äter någonting. 

Vi får följa Lib och Anna i en slags vänskap som växer fram. Och vi följer också hur Lib nystar i historien, är föräldrarna bedragare som vill tjäna pengar på dottern eller är hon verkligen utvald av Gud? 

En spännande bok om religion, familjeproblem och om ett litet barns skuld som inte är någon skuld. 

Språket är väldigt annorlunda och det tar ett tag innan man kommer in i boken, den är även lite långsam i början men sen kan man inte släppa den. De sista 120 sidorna bara for förbi 🙈

Läs den är i alla fall mitt tips. Själv förbereder jag mig för arbetshelg. Och tänker nog fortsätta i Björnstad nu 💕

Trevlig helg bokvänner
//C 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem