Jag ser dig


I ärlighetens namn så var det omslaget till Clare Mackintosh's första bok som fångade mitt intresse. Jag lät dig gå heter den, och den liksom den här nya är en spänningsroman. Det tog ett tag innan jag gjorde slag i saken och faktiskt köpte Jag lät dig gå dock, men det är ett köp jag aldrig ångrat. Inte heller har jag ångrat att jag köpte Jag ser dig.

Kortfattat så handlar den om kvinnan Zoe Walker som hittar en bild på sig själv i en stor engelsk tidning. Det som gör det hela lite skrämmande är att det är i en kontaktannons med ett telefonnummer som inte har någon mottagare och hon själv har dessutom aldrig ens tänkt tanken på något sådant eftersom hon inte är singel. Dessutom står det en länk i annonsen: findtheone.com. Bara dagar senare dyker fler bilder upp på kvinnor med samma länk och telefonnummer kopplat. Till en början blir hon skakad, men när flera av kvinnorna blir mördade sätts hon på helspänn på flera olika plan.

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken. Jag önskar att jag kunde skriva att de infriades men tyvärr gör de inte riktigt det. Det är fortfarande en väldigt bra bok, ska vi prata betyg så ger jag hennes första bok en klar femma medans denna landar på en fyra. Även detta är en bok som får håren att resa sig på mig, så spänningsdelen fixar hon med bravur. Personerna i boken växer fram på ett bra sätt även om det bitvis, för min del i alla fall, blev lite rörigt i huvudet. Det enda som egentligen drog ner betyget var att startsträckan kändes lite lång. När allting sedan börjar komma fram i ljuset däremot, då är det full fart och jag brände de sista 150 sidorna bara idag! Precis som i Jag lät dig gå blir saker och ting väldigt snyggt sammanvävt på slutet och jag ser fram mot nästa bok av Clare.

Däremot kommer jag byta till ett annat säte då och då när jag åker buss till jobbet...

//J

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Älskade jävla jul - Birgitta Bergin

Himmelskriket - Mons Kallentoft