Döden ingen ser - Anne-Marie Schjetlein

Då har jag avslutat Döden ingen ser av Anne-Marie Schjetlein. Återigen tack till Anne-Marie och Bokfabriken för våra första recensionsexemplar. Känns kul att vara utvald att få läsa nya författare. Eller ja, Anne-Marie var ny för mig i alla fall. 

I denna bok fortsätter vi följa kirurgen Andreas, sjukhuspersonalen Petra och Ola, grannen Stina och så polisen Linn. 

Jag gillar "serier" där det är samma personer och man får känna hur dom utvecklas och lever vidare liksom. Tänker som Knutas i Mari Jungstedts böcker och Cilla&Rolf Börjlind. Att böckerna liksom lämnar lite frågor i persongalleriet och på sätt håller läsaren kvar, man vill veta hur det går liksom. 

I denna bok berörs ett ämne som är ständigt på tapeten, personalbrist i vårdeb och konsekvenserna av det. I detta fall en läkemedelsmiss som drabbar ett barn. Som sedan leder till ruskiga handlingar för att någon ska stå till svars. Då man själv jobbar inom vården är det lätt att tänka sig hur dåligt man skulle må om råkade ge fel medicin till fel brukare, eller det är minst lika illa när man glömmer att ge medicin. Skulle väl i och för sig inte gå så långt som till mord men ändå 😇 

Dessa böcker är så mycket mer än mord och polisutredningar. De går på djupet av en människas tankar och hur uppväxt kan påverka och man nästan tycker att handlingarna kan rättfärdigas. 

Jag hoppas naturligtvis på en fortsättning men får ge mig till tåls. Nu ska jag sätta tänderna i Kamilla Oresvärds böcker, tror jag 👍 

En jobbhelg väntar för mig, men önskar er alla en härlig läshelg 📘

//C

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem