Prästens lilla flicka

Hon var som en present, tänkte Kajsa med ett litet leende. Under tiden i Stockholm hade hon i lugn och ro kunnat packa upp sig själv. Först hade hon klippt av banden, sedan varsamt lossat på tejpbitarna som höll omslagspappret på plats. Lyft på locket och hittat silkespapper. Men hade hon hittat själva presenten än? Sig själv?

Tack vare en annan bokälskande bekant så fick jag under Crimetime upp ögonen för denna författare. Första gången jag såg Susan Casserfelt var vid afternoon tea i spegelsalen på Clarion Hotel. Då var jag inte säker på att det var hon så jag förblev tyst. Senare under festivalen fick jag det bekräftat att det var hon, men inte heller andra gången jag såg henne vågade jag inleda en konversation då vi befann oss på samma seminarium och jag inte ville störa se som var på scenen. Tur att man då har bekanta som vågar introducera en, för annars hade jag missat flera intressanta karaktärer och en spännande handling. Susan var generös nog att ge mig första delen i hennes serie, och givetvis dök jag in i den så fort jag kunde.


Kajsa Nordin är en ung, nyfiken, välmenande och smart polisaspirant i Örnsköldsvik Zeta är en konstnär vars karriär minst sagt har dalat en del. "Tåget" tränar Modo hockey med järnhand. Gunvor är hans fru som nästan känns mer sårbar än ett rått ägg som är på väg att falla till marken. Josefin är deras dotter som försvinner spårlöst efter en sånglektion. Aspiranten Kajsa hamnar mitt i utredningen. Ju djupare hon gräver, desto mer infekterat område kommer hon i kontakt med, och även om hon är välmenande så är det lätt att ibland råka kliva över gränser.


Boken håller dig på helspänn fram till de sista kapitlen. Den är lättläst och det är ibland svårt att lägga ifrån sig den. Du hittar en yta som döljer familjetragedier, drogproblem och en fars krav på sina söner.

Men hur skulle hon ha kunnat älska sina barn?

 När du tror att du figurerat ut allt så kan du glömma det. Sista sidan fick mitt hår att resa sig även om jag raderna innan förstått vad som kanske skulle ske.
Jag har inte fått en helt klar bild över vem Kajsa Nordin är men ser fram mot att lära känna både henne och resten av poliserna mer i bok nummer två: Den tatuerade cirkeln, som även den finns ute nu. Del tre håller på att skrivas i detta nu, och det är inte omöjligt att även ett ex av den kommer ha samma adress som mig i framtiden!

Som synes på sista bilden är det inget förlag som står bakom Susan utan det här har hon fixat på egna ben. Därför kan det vara så att boken inte alltid finns hos alla handlare. Se då till att tipsa dem! Hennes böcker finns dock på Internet hos tex Adlibris och Bokus.

Ha det gött!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem