Hetta - Jane Harper

Hetta var en av böckerna jag hört mest om och också sett mest fram emot att läsa inför CrimeTime 2017. Tiden räckte dock inte till, eller ja det plus att jag fyndade boken på en loppis typ en vecka före CrimeTime 😂

Saxat från baksidan:
"Australien härjas av en svår torka. Invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas fattas desperata beslut på grund av vattenbristen - ingenting växer på fälten, boskapsdjuren dör. Stämningen i staden är tryckt. Under mystiska omständigheter plockar Luke Hadler ned geväret från väggen för att livet av sin fru, deras sexårige son och sig själv. 

Poliskommisarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade också en mörk hemlighet, en henlighet som drev bort Aaron från Kiewarra tjugo år senare." 

Först av allt: full pott för omslaget på boken 😍 så snyggt och man känner nästan värmen och doften av solvarma ängar, och flugorna som envist jagar en.. 

Jane Harper lyckas måla upp en perfekt bild av en by som lider av torka och hur det påverkar både natur och människor.  

Vi möter Aaron Falk - den ensamme poliskommisarien, Raco nya nuvarande kommisarie i Kiewarra- som får fallet Hadler som sitt första jobb i princip, Luke Hadlers föräldrar Barb och Gerry, Gretchen - Aarons vän från förr och många många fler. 

Tillsammans med Raco börjar Aaron Fall ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke.. och jag kan säga att man hinner misstänka i stort sett alla i boken innan den tar slut och man sitter flämtande kvar med sista sidan i handen. Jag höll verkligen andan.. 

Bra debut och hoppas att hennes nya "Force of nature" kommer på svenska inom en snar framtid. Har dock böcker så jag klarar mig men ändå 😇😇//C

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem