Det lilla bageriet på Strandpromenaden

                           " "Herregud" ,slog det henne "Jag är en kvinna som pratar med soffor"" 


I Det lilla bageriet på Strandpromenaden (Jenny Colgan, Massolit förlag) möter vi Polly som är nyskild, företaget har gått i konkurs och Polly är i stort sett utblottad. Hon flyttar till en sunkig lägenhet på en liten ö där det finns knappt 1000 invånare och inga jobb, men när frustratraionen kommer bakar Polly, vilket gör invånarna tokiga i hennes bröd. 

Denna bok kan klassas som feelgood men har allt. Kärlek, sorg, vänskap och ja, bin också. Vi möter bland annat Polly, biodlaren Huckle, fiskare Tarnie och Jayden, Miss Manse och en väldigt speciell lunnefågel. Jag vill inte skriva för mycket om miljön då jag tycker det avslöjar för mycket, men tror nog att jag skulle tycka det var ganska mysigt att bo på en "ö" där man inte kommer över på grund av tidvatten, å andra sidan kan man ju redan säga att jag lever så här på Gotland.


Jag gillade i alla fall den och har uppföljaren, Sommar i det lilla bageriet på Strandpromenaden också, tror dock inte att jag kastar mig över den med en gång. Har ju massor av CrimeTime böcker att hugga tag i, frågan är bara vilken? 

// C



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem