Olycksbarnet - Malou Von Sivers

I början på September fick jag förfrågan om att läsa Olycksbarnet av Malou Von Sivers. Olycksbarnet är uppföljaren till Mitt hjärtas oro som var nominerad till årets bok 2018. Olycksbarnet är del 2 i en triologi och är, som jag förstått det, baserad på Malous far/släkthistoria.

Jag tyckte Olycksbarnet var mycket bättre än Mitt hjärtas oro, men det är väl ofta så när man planerar en serie. Man vill liksom få in så mycket som möjligt i första boken. Den första var inte dålig eller tråkig men fastnade inte riktigt.

Jag tyckte ändå Mitt hjärtas oro var bra och nyfikenheten är förstås väckt och jag väntar ivrigt på den tredje delen. Redan 😄.

Vi möter i andra boken återigen Axel, barnen Matilda och så olycksbarnet, Edvin. Och hushållerskan Ingeborg förstås. Axel ser Edvin som ett olycksbarn och behandlar honom illa, Edvins enda ljus är systern Matilda som beter sig allt märkligare och blir magrare och magrare.

Boken har korta kapitel, och växlar mellan karaktärerna på ett följsamt sätt. Måhända att jag är för dåligt påläst om uppkomsten till boken och som jag nu fått reda på så är alltså Edvin Malous far. Ser som sagt väldigt mycket fram emot bok nr 3 och få knyta ihop säcken. Hur mycket har Edvin skadats av pappans behandling? Går våldet i arv? Inledningen till Mitt hjärtas oro tyder på det...

Tack till Norstedts förlag för recensionsex, härligt inslaget och med ett litet brev 💕

Inom kort kommer recension på Blott en dag av Therse Slettengren.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem