Älskade jävla jul - Birgitta Bergin

 ”Men vem är egentligen stark? Kanske vi alla jagar en lycka som inte finns, och kämpar med att dölja det ömtåliga som finns inom oss alla.”



Amy Strandberg kämpar för att slå igenom som författare. Hon har fått en bok publicerad men den har inte sålt så bra som hon kanske önskat. Men så en dag så kommer samtalet som hon drömt om, från ett stort förlag som vill att hon skriver på för dem istället. TV-program bokas in, intervjuer med diverse tidningar, och för Amy känns det som att allt börjar gå åt det håll som hon drömt om i alla år. Eller? Hennes relationer med sin egen familj försämras och hon börjar tvivla på sig själv och de val hon gjort. Julen, som är hennes favorithögtid, närmar sig med stormsteg och köket som är under renovering blir en större och större katastrof för varje dag som går. Hur mycket är hon villig att betala för hennes dröm? Är detta verkligen vad hon drömt om? Och hur blir det nu med ”att göra-listan” inför den perfekta julen?

Igenkänningsfaktorn i den här boken är ganska hög måste jag säga, och jag tror att många kommer kunna skriva under på det. Den där känslan av att inte räcka till. Älskade jävla jul är en väldigt lättläst bok på ett positivt sätt. Det flyter på väldigt fint, och jag skulle säga att det är karaktärerna i boken som gör att jag återkommer till ”bara ett kapitel till” när jag egentligen behövde lägga ifrån mig den en stund. Amys känslor kryper verkligen ut genom sidorna i varje kapitel. Du som läsare känner smärta, glädje, tvivel och inte minst ensamheten som på något sätt gnager i bakgrunden när berömmelsens pris börjar visa sig. Ovanpå Amys dröm om en framgångsrik bok läggs dessutom pressen inför det som (alltid) ska bli den perfekta julen (samtidigt som köket renoveras). Vissa stunder gjorde det nästan fysiskt ont i mig när jag läste boken av olika anledningar. Kanske på grund av igenkänningsfaktorn i viljan att vara alla till lags. Samtidigt finns där en värme som nästan går att ta på. När allt kommer till kritan så vet vi nog alla vad som betyder mest, vad man vill mötas av när man kommer hem och det är den känslan jag tar med mig från den här boken. Nu vill jag läsa mer av Bergin, och sen måste jag nog leta upp några fler böcker med jul-tema. Det är ju ändå rätt så mysigt…


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Satanskäftarna - Mons Kallentoft

Himmelskriket - Mons Kallentoft

Arton grader minus - Stefan Ahnem